Знаеш ли колко мъка беше едно време да се постигне натурално дифузно осветление на динамична сцена с динамични светлинни условия. Първо бяха lightmap-ите, които изглеждаха чудесно, ако и да харчеха видео-памет за големи сцени и ако са направени умно и пакетирани добре( да заемат голям texture space за големи триъгълници), станаха стандарт за дълго време. Lightmapp-а енкодва по дефиниция low frequency информация и може да се направи сравнително с ниска резолюция, преди да почнат да bleed-ват. За разлика от обикновенте текстури не можеха да се тайлват, понеже покриват дефакто цялата сцена. При големи сцени и при стриймване - греда.
После излязоха deferred рендерите и пер-пиксел шейдърите за светлини и сърфейс ефекти, които не се погаждаха добре със статичните lightmap-и. Quake 3 ползваше някакви опити за динамични(насложени, бленднати) lightmap-и за осветление на сцената от да кажем огъня на летящия снаряд от рокет лончер. Имаше и разни техники за directional lightmap дето да се погажда с bump mapping-a/parallax mapping. Имаше и разни подходи с light probes, които и до днес се ползват. Разхвърляш в грид обхващащ сцената виртуални сферички, които енкодват какво виждат около повърхността си (обикновено в сферикал хармоникс) и после по време на рендване ги семплираш с нормалата на пиксела, които се рендва в момента. Ъпдейтваш ги лесно - рендваш сцената в лоу рез на шестте стени на цубе мап.
Сега има хардуерни техники за RT global illumination + ambient occlusion, които са добро за геймдевовете.
Виж не съм навътре в осветлението на сцени, и като цяло в 3д-то, със сигурност РТХ-а е гигантска крачка. Забелязох го като излезе жълтура с коженото яке преди 2 години и каза ей са ви разказахме играта и пусна някакви лимки да се търкалят по всякакви повърхности в една стая. Тогава много ясно показваха разликата и как повърхностите отразяват светлината и т.н. Но като почнеш да играеш-играеш много рядко ще седнеш да заглеждаш тези детайли. За да ги забележиш трябва постоянно да гледаш съпоставяне на сцени. Не казвам, че не е напредък, но просто като си в играта няма да тръгнеш да гледаш как е светлината тук и там. Ей го Ламби още се кефи на полигони-каратисти, хой му обяснявай за осветление.
ДонРеба
Създадено на 26.10.2022, видяно: 432 пъти. #71995
рейтрейсинга е ала бала, според мен дори истинските шейдъри които влязоха с дх9 са крачка в грешна посока, защото обезсмислят хардуерната акселерация. всички тия "подобрения", че сянката на бъмпа се мести с лампата и тн ги забелязват само специалисти, и то само когато специално гледат вместо да играят. на практика целия прогрес в хардуера се изяжда от огромното количество транзистори анагажирани с фийчъри които (почти) никой не усеща. ако всичкото това желязо беше впрегнато в класическа 3д акселерация - демек да конвертира въртекси и да оцветява пиксели като в дх8, може би щеше да е по-добре.
Иначе Реба, виждам, че и ти си съгласен, че ако се увлечеш да жулиш играта няма много да ти пука за фона. Като да чукаш съвсем нормална жена и тип принцеса от мола - накрая си залисан да я плющиш, а не толкова да я гледаш колко е хубава.
Но пък може и да грешим и новите геймъри да гледат тея работа. Са аз бицам на ниска резолюция, дали е 2к или 4к за мен няма значение. Всичко над 800 х 600 ми е ЕйчДи. Кьорпетата искат там 120,240,360 херца и толкова ФПС, ми за мен всичко над 60 херца е разход на хардуер и ток. Но пък те като играели нямало инпут лаг... Просто сме от други поколения, които сме свикнали явно нещата да са по-ръбести и тромави.
ДонРеба
Създадено на 26.10.2022, видяно: 405 пъти. #72006
искат 300 херца, а монитора им е на 60 (и то лцд), и се кълнат че усещат разликата. тоя филм сме го гледали цял живот, от как се помня - то лампови усилватели, то златни кабели, то колони от сандалолво дърво отлежало 5 години в дъбови ковчежета закопани под водопад.
Впечатляващо, но цената едва ли е 330 долара в бг. По-топла, хаби повече видео рам, което е странно и кара цпу-то да дърпа повече ток, което също е странен ефект.
Искат Модерен BIOS/UEFI с Resizable BAR, лагват при игри < DX12/Vulkan понеже превръщат дори DX9 игри он дъ флай към DX12 calls, което добавя овърхед.
Иначе имат як конвейр за умножение на матрици паралелно и го ползват за AI upsample-ване на low res рендерирани сцени. Нещо от сорта на XeSS. Поддържат нелош RT рейтресинг.
Плезио предлагат най-лабавата версия
https://plesio.bg/grafichni-karti-c-69977735/vga-intel-arc-a380-challenger-itx-oc-6-gb-p-361121.html
Днес бях там да купувам 2.5 SSD. Купих и кутийка SATA->USB3.0 за 2.5 диск на което консултанта се възпротиви - ама не виждате ли, че пише HDD на кутийкста, а вие взимата SSD. Откъде ги събират такива жизнерадостни олигофрени и ги карат да следят клинетите по петите и да им фъфлят некви глупости.
Хм това с всичко да се конвъртне към ДХ12 е яко селяния, но то пък кое игруемо нещо е под 12 вече...
Сега видях какви са тея кутии, не знаех за тях. Еми за кьорпето наето при гръцкия евреин сата 3 сигурно е история вече и не е наясно, че има и ссдта на тоя интерфейс. Навремето бяха читави консултанти, но аз там ходя защото са ми най-близо (и Ресет, но сега се преместиха до НДК),а не защото са гении. Иначе масово продават перифиерии с ТурбоХуй марката им, които не са читави, но пък са йофтини. Даже дъна правиха преди 10 години. Абе по-оферта са Жар, Пласико, дори Ардес де изпедерастяха с цените в последните години.
Евлампи
Създадено на 26.10.2022, видяно: 330 пъти. #72021
Е все някога се уцелва такъв оптимум, ко да прая като на мене ми се е паднал кефа да го нацеля :)
Освен това сме играли и предни и следващи версии на същите игри така че биаса 'това го играх когато играех' не е 99% :)
Stilgar
Създадено на 26.10.2022, видяно: 325 пъти. #72022
Аз ако разбирам правилно тая работа с RTX-а прави по-лесна работата на devs щото няма нужда да нагласят светлини.
Stilgar
Създадено на 26.10.2022, видяно: 325 пъти. #72023
По-ръбести да, по-тромави не. Аз мултиплейър нещата ги играя поне на 100, а single под 60 просто отказвам да играя. И това ми е от едно време даже си бях надраскал CRT монитора беше тръгнал да става тъмен и отказвах 3 години да си купя LCD защото бяха 60hz. После излязоха едни 3D им викаха щото се предполагаше да се ползват с някви очила които дори не съм виждал и като се появиха веднага си купих такъв щото държаха 120Hz
Stilgar
Създадено на 26.10.2022, видяно: 325 пъти. #72024
Не се притеснявай тогава никога няма да направят по-хубави игри (по твоите критерии). Все пак играй Portal хем е кратка, хем е яка, хем има добър хумор
Евлампи
Създадено на 26.10.2022, видяно: 322 пъти. #72025
Не се притеснявай тогава никога няма да направят по-хубави игри (по твоите критерии). Все пак играй Portal хем е кратка, хем е яка, хем има добър хумор
Има поле, на вф2 групов бой или на на ут99 onslaught, но сапиенския майндсет е счупен, не би подобрил старо нещо пред 'алтернативата' - по-добре НОВ ЕНДЖИН :)
Иначе Реба, виждам, че и ти си съгласен, че ако се увлечеш да жулиш играта няма много да ти пука за фона. Като да чукаш съвсем нормална жена и тип принцеса от мола - накрая си залисан да я плющиш, а не толкова да я гледаш колко е хубава.
Но пък може и да грешим и новите геймъри да гледат тея работа. Са аз бицам на ниска резолюция, дали е 2к или 4к за мен няма значение. Всичко над 800 х 600 ми е ЕйчДи. Кьорпетата искат там 120,240,360 херца и толкова ФПС, ми за мен всичко над 60 херца е разход на хардуер и ток. Но пък те като играели нямало инпут лаг... Просто сме от други поколения, които сме свикнали явно нещата да са по-ръбести и тромави.
По-ръбести да, по-тромави не. Аз мултиплейър нещата ги играя поне на 100, а single под 60 просто отказвам да играя. И това ми е от едно време даже си бях надраскал CRT монитора беше тръгнал да става тъмен и отказвах 3 години да си купя LCD защото бяха 60hz. После излязоха едни 3D им викаха щото се предполагаше да се ползват с някви очила които дори не съм виждал и като се появиха веднага си купих такъв щото държаха 120Hz
Добре, забрави ли като си бицал и на 25-30 кадъра в секунда едно време ?
Убао, сега сме се разлигавили - има всичко в магазина, мощни видео карти и демократична българия - да сложим 60 като стандарт. 60 е яко число, защото масово мониторите са на тея херци, отделно VSync е хубаво нещо за да не ти прави размазвания тук и там. Каква точно ще ти е разликата дали ще цъкаш с мишката на 60 или 100 кадъра в секунда ?
Stilgar
Създадено на 26.10.2022, видяно: 310 пъти. #72028
Уга-буга въпрос - какво е сянка на бъмп?
Иначе Реба, виждам, че и ти си съгласен, че ако се увлечеш да жулиш играта няма много да ти пука за фона. Като да чукаш съвсем нормална жена и тип принцеса от мола - накрая си залисан да я плющиш, а не толкова да я гледаш колко е хубава.
Но пък може и да грешим и новите геймъри да гледат тея работа. Са аз бицам на ниска резолюция, дали е 2к или 4к за мен няма значение. Всичко над 800 х 600 ми е ЕйчДи. Кьорпетата искат там 120,240,360 херца и толкова ФПС, ми за мен всичко над 60 херца е разход на хардуер и ток. Но пък те като играели нямало инпут лаг... Просто сме от други поколения, които сме свикнали явно нещата да са по-ръбести и тромави.
По-ръбести да, по-тромави не. Аз мултиплейър нещата ги играя поне на 100, а single под 60 просто отказвам да играя. И това ми е от едно време даже си бях надраскал CRT монитора беше тръгнал да става тъмен и отказвах 3 години да си купя LCD защото бяха 60hz. После излязоха едни 3D им викаха щото се предполагаше да се ползват с някви очила които дори не съм виждал и като се появиха веднага си купих такъв щото държаха 120Hz
Добре, забрави ли като си бицал и на 25-30 кадъра в секунда едно време ?
Убао, сега сме се разлигавили - има всичко в магазина, мощни видео карти и демократична българия - да сложим 60 като стандарт. 60 е яко число, защото масово мониторите са на тея херци, отделно VSync е хубаво нещо за да не ти прави размазвания тук и там. Каква точно ще ти е разликата дали ще цъкаш с мишката на 60 или 100 кадъра в секунда ?
Ми, когато съм го правил е било много гадно и не искам повече да ми се налага. Но пък и едно време това което правихме беше вместо да играем Quake 2 с 25 кадъра да играем Doom 2 с не знам колко там кадъра е било.
Може би input лага е разликата еба ли го, със 100 уцелвам повече (над 100 не виждам емпирична разлика в резултатите). Иначе има някои игри където има някви особености примерно на Quake 3 заради едни закръгляния скачаш по-високо ако играеш на 125 кадъра, а пък на Counter-Strike spray-а на оръжието зависи от fps–а и на практика е задължително да играеш на 100 щото иначе ставаш по-неточен. В новите игри чак такива изпълнения няма, но пък фактът че тея неща ставаха точно на старите игри руши тезата, че сме свикнали сега, баш едно време свикнахме. Между другото дори модерните Quake–ове е по-лесно да правиш strafe jump ако имаш повечко кадри ама не съм проверявал що става така.
Иначе Реба, виждам, че и ти си съгласен, че ако се увлечеш да жулиш играта няма много да ти пука за фона. Като да чукаш съвсем нормална жена и тип принцеса от мола - накрая си залисан да я плющиш, а не толкова да я гледаш колко е хубава.
Но пък може и да грешим и новите геймъри да гледат тея работа. Са аз бицам на ниска резолюция, дали е 2к или 4к за мен няма значение. Всичко над 800 х 600 ми е ЕйчДи. Кьорпетата искат там 120,240,360 херца и толкова ФПС, ми за мен всичко над 60 херца е разход на хардуер и ток. Но пък те като играели нямало инпут лаг... Просто сме от други поколения, които сме свикнали явно нещата да са по-ръбести и тромави.
По-ръбести да, по-тромави не. Аз мултиплейър нещата ги играя поне на 100, а single под 60 просто отказвам да играя. И това ми е от едно време даже си бях надраскал CRT монитора беше тръгнал да става тъмен и отказвах 3 години да си купя LCD защото бяха 60hz. После излязоха едни 3D им викаха щото се предполагаше да се ползват с някви очила които дори не съм виждал и като се появиха веднага си купих такъв щото държаха 120Hz
Добре, забрави ли като си бицал и на 25-30 кадъра в секунда едно време ?
Убао, сега сме се разлигавили - има всичко в магазина, мощни видео карти и демократична българия - да сложим 60 като стандарт. 60 е яко число, защото масово мониторите са на тея херци, отделно VSync е хубаво нещо за да не ти прави размазвания тук и там. Каква точно ще ти е разликата дали ще цъкаш с мишката на 60 или 100 кадъра в секунда ?
Ми, когато съм го правил е било много гадно и не искам повече да ми се налага. Но пък и едно време това което правихме беше вместо да играем Quake 2 с 25 кадъра да играем Doom 2 с не знам колко там кадъра е било.
Може би input лага е разликата еба ли го, със 100 уцелвам повече (над 100 не виждам емпирична разлика в резултатите). Иначе има някои игри където има някви особености примерно на Quake 3 заради едни закръгляния скачаш по-високо ако играеш на 125 кадъра, а пък на Counter-Strike spray-а на оръжието зависи от fps–а и на практика е задължително да играеш на 100 щото иначе ставаш по-неточен. В новите игри чак такива изпълнения няма, но пък фактът че тея неща ставаха точно на старите игри руши тезата, че сме свикнали сега, баш едно време свикнахме. Между другото дори модерните Quake–ове е по-лесно да правиш strafe jump ако имаш повечко кадри ама не съм проверявал що става така.
Сериозно ме фърли в джаза - таке се оказва, че много FPS оправят недодялани изчисления в кода :) Това със скока не го знаех, но си е тотален бъг, а тоя катър страйк ако обсега на куршумите зависи от кадрите в секунда, то Valve или там който го поддържа са препълнили памперса. Едно време не помня с колко ФПС сме играли - такива гъзарии като брояч на фреймове не съществуваше, или трудно се изкарваше. А и хората не бяха такива сноби да измерват всичко във ФПС-и, просто се хвалиха, че при тях върви добре и бързо. С колко точно - нямаше значение. Та FPS-ите и RGB-то развалиха всичко.
ДонРеба
Създадено на 27.10.2022, видяно: 273 пъти. #72049
рейтрейсинга е ала бала, според мен дори истинските шейдъри които влязоха с дх9 са крачка в грешна посока, защото обезсмислят хардуерната акселерация. всички тия "подобрения", че сянката на бъмпа се мести с лампата и тн ги забелязват само специалисти, и то само когато специално гледат вместо да играят. на практика целия прогрес в хардуера се изяжда от огромното количество транзистори анагажирани с фийчъри които (почти) никой не усеща. ако всичкото това желязо беше впрегнато в класическа 3д акселерация - демек да конвертира въртекси и да оцветява пиксели като в дх8, може би щеше да е по-добре.
Аз ако разбирам правилно тая работа с RTX-а прави по-лесна работата на devs щото няма нужда да нагласят светлини.
генерално да, изобщо не само за гейм, ами и за всичко. дебелия веднъж гледа някво демо на унреал енгине и вика "добре ве, кой балък ви дава пари на вас, като тия праят същото но в реално време". правят, но тия дето го правят са много по-добри от тия дето ще направят същото с рейтрейсинг